Bryllup

Kirkebryllup er både vielse og velsignelse af et par. Et par, som allerede er borgerligt viet kan fejre deres bryllup med en kirkelig velsignelse.

AFTAL BRYLLUP
I skal aftale tidspunktet for jeres bryllup med kirkens præst eller kirkekontor. I kan blive gift i kirken i jeres bopælssogn eller i en anden kirke, I har tilknytning til. Henvend jer til præsten eller kirkekontoret, hvis I vil vide, om I opfylder kravet om tilknytning til kirken. I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem.

PRØVELSESATTEST
Før vielsen skal I have en prøvelsesattest fra kommunen, som skal afleveres til præsten eller kirkekontoret. I skal udfylde en ægteskabserklæring til kommunen på borger.dk for at få prøvelsesattesten. Attesten viser, at I opfylder betingelserne for at indgå ægteskab. Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder.

NAVNEÆNDRING PÅ BRYLLUPSDAGEN?
Hvis I vil ændre navn i forbindelse med jeres bryllup, skal I selv ansøge om det på borger.dk. I kan som hovedregel få hinandens mellem- og efternavne. Indtil tre måneder efter vielsen er det gratis at få foretaget navneændring.

VIDNER
Vielsen har juridisk gyldighed. Derfor skal der være to vidner til stede under vielsen. Vidnernes navne og adresser noteres i kirkebogen.

SAMTALE MED PRÆSTEN
Før brylluppet har I en samtale med præsten. Her aftaler I blandt andet salmerne til jeres bryllup.

PYNTNING AF KIRKEN
Ønsker I eller jeres gæster pynt i kirken, bedes I kontakte graveren på 65383818 (tirsdag til fredag) senest 2 dage før brylluppet.

EFTER VIELSEN
En skøn tradition ved et bryllup er riskastningen.

Det er kun tilladt at kaste ris efter brudeparret udenfor kirken.