Ny præstetavle

Billede af den ny præstetavle (2022)

Det er med en vis stolthed at vores præst, Arendse Wulff-Jørgensen fremviser den ny præstetavle, som hun har taget initiativ til at få lavet. Et samlet menighedsråd bakkede op om ideen. Den ny præstetavle hænger i våbenhuset lige over Rønninge-stenen.  På den måde afbilledes på fornemste vis kirkens og Rønninges historie!

Man regner med at Rønninge-stenen stammer fra midten af 900-tallet, og præstetavlen fortæller om kirkens præster fra 1748, til i dag. Med mange af disse navnene knytter der sig interessante fortællinger om disse personers virke op gennem tiden.

Rønninge kirke har siden 1200-tallet haft mange flere præster tilknyttet, men for nærværende har vi kun kendskab til de præsterne, som har tjent kirken siden 1520 til i dag. Umiddelbart er det svært at knytte historier til den tidligste periode, men Tonny Aagaard Olesen har forsket lidt i perioden 1748 til i dag. Disse beretninger kan man finde på siden Præster gennem tiden.

Udpluk fra indslag

Her er et lille udpluk af de interessante indslag som Tonny har fundet frem til:
Niels Christian Bendz (1748-1778) – fik 10 børn hvor den yngste søn Johan Christopher Bendz fortsatte i embedet i endnu 46 år efter sin far!  En lang periode med Bendz’ navnet!

Det berettes også, at det skulle være Jørgen Lindegaard Rohmanns datter, som sammen med en norsk og svensk officer i 1848 plantede træet »Skandinavien«. Træet som jo stadig troner stolt på hjørnet af Den Brede Gyde og Rønninge Bygade.

Jo! – der er mange andre sjove episoder og fortællinger som knytter sig til præstetavlens navne. Bla. Oscar Geismar, som via sit venskab med Kaj Munk har haft besøg af ham i Rønninge. Eller Den syngende præst som var med i sommerforestillingerne på Nyborg Slot. Og Jens Børge Olsen – som sikkert mange husker, blev kald Rimsmeden fra Rønninge!

Besøg siden Præster gennem tiden og få mere information om de præster som vi har kendskab til i dag.